Hudhelende kokosyoghurt

cremet kokosyoghurt med kokosmælk og probiotika mælkesyrebakterier

Lækker, cremet og hudvenlig!

Jeg har prøvet utallige kokosyoghurt opskrifter, men enten har resultatet været for tyndt, opskriften været for kompleks eller teksturen alt for grynet. Endelig er det lykkedes mig at finde frem til en lækker opskrift der samtidig er let at lave. Fundamentet for opskriften er den rette kokosmælk. Jeg har altid succes med mærket Aroy-D (på billedet) som kommer i karton og kan købes i de fleste asiatiske butikker. Den der hedder Coconut cream er den fedeste og giver en lækker tyk yoghurt. Den anden version kommer i et grønt karton og hedder Coconut milk, den er knap så fed og giver en lidt tyndere yoghurt. Smagen er fantastisk ved begge to, så vælg den du kan få fat i. Denne kokosmælk er ikke økologisk, men jeg foretrækker den alligevel, da der ikke er andet end kokosekstrakt og vand i. I mange dåser er der tilsat forskellige fortykkere og konserveringsmidler, som gør det svært at lave en god yoghurt.


Vælg en god probiotika
                                                                             

2. succeskriterie er en god probiotika. Den jeg har fundet som har bedst hud-effekt er denne:

http://hud.nordicvms.com/product-pro-bio-defense%E2%84%A2-36

Probiotikaen er det der syrner kokosmælken så den bliver til yoghurt. På denne måde får du også mangedoblet mælkesyrebakterierne fra kapslerne,  så du får en potent yoghurt, der virkelig gør en forskel for din fordøjelse og derved indirekte for din hud.

 

Dette skal du bruge
                                                                               

 

  • Indholdet fra 4 Pro-bio-defense kapsler
  • 1 liter Aroy-D kokosmælk eller kokoscreme.
  • 1 spsk god honning (ikke manuka)
  • 1 stk 1 liters Kilner glas eller 2 500ml Kilner glas.
     


Sådan gør du                                                                                                

  • Skold en gryde, piskeris og glas med kogende vand, så det er steriliseret. Du vil kun have de gode bakterier til at vokse i din yoghurt!

  • Hæld kokosmælken i gryden, hvis du bruger den tykke version, kan det være en god ide lige at lægge kartonen i en skål med varmt vand, da kokosmælken ellers er fast. Varm kokosmælken op til det begynder at ryge, det må ikke koge. Ved at varme den op til rygepunktet dræber du evt. bakterier deri.

  • Tag gryden af blusset og vent ca. 30 min. eller indtil kokosmælken når ca. 30 grader. Det gør det når det føles lunkent. Er kokosmælken for varm når du tilsætter probiotikaen slår du de gode mælkesyrebakterier ihjel.
     
  • Når kokosmælken er lunken pisker du honning og probiotika i. Sørg for det er pisket grundigt og der ikke er klumper i.
     
  • Hæld på glas og skru låget godt på. Sæt nu kokosblandingen et lunt sted hvor der er ca. 20-30 grader. Jeg plejer at have det til at stå i en flamingokasse, der evt står op af radiatoren, hvis der er koldt. Du kan også tænde lyset i ovnen men uden at tænde for varmen og lade glasset stå der. Har du et rum, hvor der er godt varmt kan du også lade det stå der. Kokosyoghurten skal fermentere i 8-12 timer. Du kan evt smage på den efter 8 timer, hvis den ikke er blevet syrlig nok, så giv den lidt ekstra tid.
     
  • Når kokosyoghurten har fermenteret, ryster du den godt (kokosyoghurten vil separere, og det er ok) og stiller den i køleskabet hvor den vil blive tykkere over de næste par dage. Du kan spise den med samme. Den vil holde sig i ca. 5 dage i køleskab.
     
  • Når du skal lave næste portion yoghurt bruger du 1 dl af din gamle yoghurt som starter i stedet for probiotika. Det kan du gøre op til 6 gange. Efter 6 gange starter du forfra med probiotika igen. Kokosyoghurt der har fermenteret med yoghurt fra sidste batch vil typisk fermentere hurtigere (efter kun 8 timer) og blive tykkere.
     


Opskrift-ideer 
                                                                                     

  • Du kan bruge kokosyoghurt som en nem morgenmad serveret med 2 spsk hampefrø (proteinkilde), frosne økobær, evt. et par dråber stevia for sødme og 1-2 spsk friskkværnet hørfrø. Jeg plejer at kværne dem i en blender eller kaffemølle. Det er vigtigt de er friskkværnet, da hørfrøenes naturlige indhold af omega 3 får dem til at harske efter blot et par timer.
    Denne morgenmad vil give dig masser af fibre, sunde fedststoffer og hudbeskyttende antioxidanter.
     
  • Kokos-chiayoghurt er et lækkert og mættende morgenmåltid. Du laver det ved at tilsætte 2 spsk chiafrø til en lille skål kokosyoghurt. Rør grundigt og vent 5 min. til chiafrøene begynder at tykne yoghurten. Nu kan du servere med frosne økobær og evt lidt opblødte nødder eller kokosflager.
     
  • Har du en ide til en lækker opskrift med kokosyoghurt, så del dem gerne i kommentarfeltet nedenfor:)

 

NB denne opskrift er fra Skin Detox forløbet som starter 15 april.
Læs mere her.

 

Vil du lære mere om hud-ernæring?

Så tag et kig på dette nye onlinekursus i Skintype Nutrition.

$(function(){ console.log('jQuery is loaded'); });