Det vidste du ikke om slap hud

IMG_9815.JPG

Hormoner påvirker din huds spændstighed

Østrogen og progesteron er de to overordnede hormoner som bestemmer din huds spændstighed. Hormonerne har et delikat samarbejde som spiller en vigtig rolle for hudens evne til at forblive tyk, fleksibel og sund. Østrogen påvirker hvor meget kollagen din krop danner og progesteron og testosteron balancerer østrogenniveauet. Stresshormonet kortisol har stor inflydelse på den delikate balance mellem sexhormonerne.

Alle vores sexhormoner inkl østrogen og progesteron kommer fra kolesterol. Kolesterol  er essentielt for at have balance i hormonerne og en fast og smidig hud. Nok sundt fedt er lige vigtigt. Et studie med 716 Japanske kvinder fandt at dem der spise mest fedt, især mættet fedt, havde mere elastisk hud og færre rynker. Min bedstefar som blev tæt på 100 år havde ikke en rynke og han holdt sig bestemt ikke tilbage på fedtfronten. Men husk at der er forskel på fedt og (højt indholdet af antioxidanter i kosten samtidigt er et must) branket fedt og dårlige olier virker lige modsat.

Spis kokosolie, min favorit er Pukkas, avocado, fiskeolie, Naturmælks rene smør, nødder og hampefrø og kød fra økodyr og skru samtidig ned for kulhydrater fra stivelse, sukker og korn og op øko grøntsager og bær. Kombinationen af store mænger kulhydrat og store mængder fedt er IKKE sundt! Det fandt et studie fra 2017 ud af, hvor de undersøgte 4000 kvinder og fandt ud af at kombination af meget fedt og meget kulhydrat fik huden til at atrofiere.

Kortisol er fast track billetten til slap hud

Et konstant højt niveau af kortisol slukker for alle kroppens ikke-essentielle funktioner, dvs blodgennemstrømning og næring til huden er ikke længere en prioritet. Kroppen vil også bruge det meste af kolesterolet til at producere kortisol hvis du er stresset, så er der mindre tilovers til at producere fx. østrogen og progesteron.

En tilstand af konstant stress får desuden kroppen til at omdanne eksisterende progesteron til kortisol og det er relevant at vide i forhold til huden.  Progesteron hjælper nemlig fibrolasterne (bindevævsceller der danner kollagen) med at lave kollagen (en af hudens hovedbyggesten), så for lidt progesteron vil naturligvis have konsekvenser for hudens spændstighed.
Nu er løsningen ikke at løbe ud efter progesteroncremer, men i stedet at få styr på stressen - for det er årsagen!

I stedet så stop lige op, tag nogle dybe indånding, (lav måske dette yogasæt) og tænk over:  Hvad er det du har så travlt med at nå?

I den verden vi lever i nu, bliver vi rost, når vi når meget og yder alt hvad vi kan. Præster, præster, præster! Hvorfor er det sådan? Hvad er det i virkeligheden den her travlhed dækker over? Travlhed dækker for det meste over frygt. Hvis du har meget travlt, er det værd at tænke over, hvad formålet med din travlhed er. Det egentlige formål er i hvert fald aldrig travlheden i sig selv, og travlheden blokerer faktisk ofte for dit egentlige formål.

Travlhed er det, du giver din tid til, mens formål er det, du giver dit hjerte til.

Travlhed kan tørre dit hjerte ud, så du ender med at miste kontakten til dit sande formål. Så inden du drukner i travlheden, tænk over hvad dit formål egentlig er. Er det, det værd eller har du brug for at stoppe op og lave en U-vending hjem til dig selv?

Du kan måske have tendens til at tro at stilhed og afslapning er uproduktivt og derfor prøver du at undgå det. Men det er vigtigt at forstå - som med alt andet - handler det om balance. Aktivitet og handlen er vigtig, det er den energi vi kalder yang – men lige så vigtigt er yangs modsætning - YIN.

Balance mellem yin og yang er den rette vej. Men vi har glemt yin. Yin giver dig indre kraft. Det handler om at tillade, overgive, hvile, søvn og genetablere dine ressourcer. Gør du ikke det, brænder du dit lys i begge ender og til sidst brænder du helt ud. I yinenergien forbinder du dig med den du er - din indre visdom. I stilhed og pause kan du se og høre klart. Verden begynder at give mening og dine muligheder afsløres. Tag dig tid til at slappe af, holde pause, og vær med det der er – dette er essensen af skønhed.

Kvalitetssøvn er genvejen til en fast hud og et roligere sind

Hvordan du ser ud og fungerer om dagen afhænger faktisk af hvordan du har sovet i løbet af natten. Skønhedssøvn kommer du derfor ikke udenom. Den er mindst lige så vigtig for dig og din krop som vand, næring, kærlighed og bevægelse. Det er og bliver det nemmeste, mest effektive og billigste tip til til en fastere hud.

Mens du sover, sørger kroppen for at du kommer dig ovenpå dages detoxprocesser og genfinder hormonbalancen. Din krop gennemgår flere forskellige faser hele natten. Under disse forskellige faser er din krop fokuseret på opgaver såsom at udskille affaldsstoffer, påfyldning af energi til dine forskellige organsystemer, og bearbejdning af dagen. Sindet renses i søvnen, som en tavle der hviskes ren. Det er med andre ord, under søvnen kroppen og huden for alvor forynges, genopbygges og holdes ved lige. Dine celler udskiftes og din hud, dit hår og dine negle fornyes. Din krop afspændes, mørke rande under øjnene forsvinder, dit ansigt og dine ansigtsmuksler slapper af, hvilket gør at din hud glattes ud, så du forebygger de mimiske rynker og linjer.

Tips til den bedste skønhedssøvn  

  • Sov i et helt mørkt rum, køb evt mørklægningsgardiner eller brug sovemaske.  

  • Start dagen med at få en masse sollys i dit ansigt. Det vil skabe balance i din Kortisol/DHEA døgnrytme, som er hhv. dit ressource og belastningshormon. Det betyder, at når du får sollys ind fra morgenstunden, vil dit kortisol stige, og det giver dig energi og fokus til alle dagens gøremål. Samtidig med at det naturligt vil dale i løbet af dagen, så du om aften vil mærke en sund, naturlig træthed, og derved har let ved at falde i søvn.  

  • Hiv mentalt stikket ud med meditation eller dit yndlings hudplejeritual som fx. massage.

  • Skriv taknemmelighedsdagbog lige inden du går i seng. Det sænker stressniveauet og tømmer dit hoved for tanker, så du kan sove uforstyrret.  

  • Sluk for alle elektriske apparater 2 timer før sengetid. Tændte elektriske apparater, som telefon og computer, vil påvirke din underbevidsthed, selv når du ikke bruger dem, fordi du ubevist vil forvente et opkald, en mail eller sms. Det sætter dig i highalert og er en unødvendig stressfaktor inden du går i seng. De elektromagnetiske stråler hjælper heller ikke på din søvnkvalitet.  

  • Undgå at spise 3 timer inden sengetid. Den tid din krop ellers ville bruge på reparation og restituering vil den bruge på at fordøje

  • Tag magnesium citrat 600-1000 mg inden sengetid eller tag et karbad eller fodbad med epsom salt og lavendel olie.

  • Dryp lavendelolie på hovedpuden inden du skal sove.

  • Brug denne sovebalm som body lotion inden sengetid.

  • Sov i et helt mørkt rum uden lysende lamper og mobiltelefoner.

 

Har du et favorittip til bedre skønhedssøvn?

Så del det med os andre i kommentarfeltet nedenunder

 

Kilder

 

 

 

$(function(){ console.log('jQuery is loaded'); });